Miks on kliimaseadme rõhk oluline?
Kliimaseadme aluseks on külmutusring, mis läbib kokkusurumise ja paisumise protsessi, millele järgneb soojusvahetus. Nende protsesside nõuetekohases toimimises mängib süsteemi rõhk võtmerolli. Liiga kõrge rõhk võib põhjustada süsteemi ülekuumenemist, kompressori või kondensaatori kahjustumist. Liiga madal rõhk toob kaasa jahutusvõimsuse vähenemise ja võib põhjustada ka õhu või niiskuse sattumist süsteemi, mis viib korrosiooni ja muude kahjustuste tekkimiseni.
Kliimasüsteemi rõhk sõltub külmaaine tüübist (R134a või R1234yf), ümbritseva keskkonna temperatuurist ja süsteemi koormusest (nt ventilaatori kiirus).
Soovituslikud rõhu väärtused:
Madalsurve (madalrõhu pool – pärast vedeliku paisumist):
Keskkonnatemperatuuril 20-25 °C: 1,5-2,5 bar.
Kõrgemal temperatuuril (30-35 °C): 2,0-3,0 baari.
Kõrgsurve (kõrgsurve pool – pärast külmutusaine kokkusurumist):
Ümbritseva õhu temperatuuril 20-25°C: 8-12 bar.
Kuuma ilmaga (30-35°C): 12-17 bar.
Tasub meeles pidada, et ülaltoodud väärtused võivad erineda sõltuvalt sõiduki spetsifikatsioonidest ja kliimaseadme tüübist.
Mida tähendavad valed rõhuväärtused?
1. Rõhk kõrgsurvesüsteemis liiga kõrge:
Põhjused: liigne külmutusaine süsteemis, ummistunud kondensaator või radiaatoriventilaator ja ebapiisav soojusülekanne kondensaatoris.
Tagajärjed: Kompressori ülekoormus, süsteemi komponentide kahjustamise oht.
2. Liiga madal rõhk kõrgsurvesüsteemis:
Põhjused: ebapiisav külmutusaine, leke süsteemis ja kompressori kahjustus.
Tagajärjed: Tõhusa jahutuse puudumine.
3. Liiga kõrge rõhk madalsurvesüsteemis:
Põhjused: Saastunud aurusti, liigne külmutusaine, probleem paisumisventiiliga.
Tagajärjed: Ebatõhus jahutus, kompressori liigne koormus, süsteemi juhtmete ummistumine.
4. Liiga madal rõhk madalsurvesüsteemis:
Põhjused: külmaaine leke, paisumisventiili talitlushäire ja torustike ummistumine süsteemis.
Tagajärjed: Jahutuse puudumine, kompressori kinnijäämine.
Kokkuvõte
Auto kliimaseadme õige rõhk on selle tõhusa ja tõrgeteta töö võti. Nii liiga kõrge kui ka liiga madal rõhk võib põhjustada tõsiseid tehnilisi probleeme. Seetõttu on süsteemi korrapärane kontrollimine, hooldamine ja tiheduse eest hoolitsemine väga oluline.